Így szaunázz, hogy egészséges maradj!
BookingButton
Főoldal/Ajánló/ Így szaunázz, hogy egészséges maradj!

Így szaunázz, hogy egészséges maradj!

Egy kiadós szaunázásra a legtöbben egészségük védelmének érdekében vállalkoznak. De a tudatlanság vagy a felkészületlenség akár veszélyes helyzeteket is szülhet: ahhoz, hogy a szaunázásnak ne ájulás vagy más rosszullét legyen a vége, nem árt tisztában lenni néhány alapszabállyal!

 

Szívproblémák a melegtől?

Mivel a szauna melege átmeneti szív- és érrendszeri változásokat is okoz, ezért bár legtöbbünk gond nélkül elviseli, bizonyos betegségek vagy csak elővigyázatlanság esetén veszélyes is lehet. A meleg, száraz levegő, az ettől meginduló intenzív izzadás és méregtelenítés, szaporább pulzus és csökkenő vérnyomás, majd a hideg fürdő együtt már szívritmusproblémákat, de egyesek szerint akár hirtelen szívhalált is okozhat - bár ezt egyetlen tanulmány sem igazolta eddig. Ennek ellenére azok, akik a közelmúltban infarktuson, agyvérzésen estek át, koszorúérelváltozással vagy más szívbetegséggel, extrém ingadozó vérnyomással élnek, szaunázás előtt kérjék ki kezelőorvosuk tanácsát!

Várandósok is vigyázzanak

Ugyanígy nem ajánlott lázasan, bármilyen fertőzéstől legyengülten vagy fertőző bőrbetegséggel szaunázni indulni. Bár a forró levegő esetenként jó hatással lehet a hurutos megbetegedésekre, környezetünket is megfertőzhetjük. A száraz meleg a viszketéssel járó bőrbetegségek állapotán is ronthat, bár sokan a pikkelysömör esetében javulásról számoltak be néhány alkalom után. Arról pedig, hogy terhesen szabad-e szaunázni, igencsak megoszlanak a vélemények. Annyi bizonyos, hogy hasonlóan az uszodához, a szaunában is könnyebben kaphatunk el különböző húgyúti vagy nemi fertőzéseket, melyek várandósság alatt a szokásosnál is több gondot okozhatnak. A nagy meleg sem tesz feltétlenül jót, ahogy a meginduló méregtelenítésnél is üdvösebb lenne, ha a növekvő baba nem kapna a felszabaduló káros anyagokból. A szaunapártiak viszont az északi népekre hivatkoznak, akik valóban terhesen, vagy gyermekekkel is mosolyogva szaunáznak, s eszükbe sem jut, hogy ezzel bárkinek is árthatnak.

 

Erre figyelj:

Egyetlen szabály van, az pedig az, hogy mindenki addig maradjon a forróságban, amíg az jólesik, egy perccel sem tovább. Azért ha terhesen is vágysz a szaunázás hozta kényeztetésre, akkor kérd ki előbb a kezelőorvosod tanácsát!


Így szaunázz, hogy elkerüld az ájulást!

Betegség és terhesség nélkül is előfordulhat, hogy a szaunázó elájul. Ahhoz, hogy ezt elkerüld, csupán néhány alapszabályt kell betartanod. Szaunázás előtt a folyadékbevitelre és az étkezésre is oda kell figyelned: ha pukkadásig teleetted magad, ne indulj rögtön a melegbe, mert szervezeted az emésztésre fókuszál, de teljesen üres gyomorral sem érdemes, mert az alacsony vércukorszint miatt hajlamosabb lehetsz az ájulásra. Ha fogyókúrázol, akkor is legalább némi zöldséget és gyümölcsöt egyél szaunázás előtt egy-két órával, és figyelj a folyadékpótlásra is. Alkoholt azonban semmiképp se fogyassz, hiszen teljesen másképp hat egy felhevült szervezetben, és nemcsak ítélőképességedet, de egyensúlyozási képességeidet is nagyban befolyásolja - több értelemben is megégetheted magad.
Apropó, égés! Semmilyen fémből készült ékszert nem szabad viselned szaunázás közben, hiszen felforrósodhatnak, és egy szoros gyűrű a véráramlást is akadályozhatja. Kiérve a forróságból, a hűtőfürdő előtt zuhanyozz le, de inkább a lábad felől kezdd hűteni magad, a szíved tájéka csak legutolsóként következzen. Két szaunázási fázis között mindenképp tarts pihenőt - legalább annyit, mint amennyi időt a kabinban töltöttél. Pótold az elvesztett folyadékmennyiséget, és ne kezdj intenzív sportolásba se egészen addig, míg megfelelően ki nem pihented magad. Heti háromszori szaunázásnál több alkalommal pedig már ne terheld a szervezeted. 




Kis szaunaillemtan

- A kabinba lépés előtt mindenképp zuhanyozz le alaposan, az arcodról pedig szedj le minden sminket. Mivel a ruha alatt másképp izzadunk, mint a szabad bőrfelületeken, vetkőzz le fürdőruhára, vagy a személyzettől kérj előzetesen szaunalepedőt vagy szaunaruhát, esetleg tekerj magad köré egy nagy törölközőt. A műanyag papucsoknak a kabinon kívül van a helye.
- Mielőtt belépnél a kabinba, minden esetben ellenőrizd, nem jelöltek-e ki épp zárt szaunaprogramot - ha igen, azt nem illik megzavarni. Ha nincs program, akkor se nyitogasd sűrűn az ajtót. Válaszd ki a kabint, lépj be, majd csukd be magad után az ajtót - ha lefeküdnél, vagy bikiniben vagy, teríts magad alá törülközőt -, és foglalj helyet. Köszönj, de ne erőltess mindenáron beszélgetést: a legtöbben feltöltődni, megnyugodni mentek oda, és a beszélgetés fizikailag is fárasztó lehet a forróságban.
- Ha párásítani szeretnél, ellőtte illik megkérdezni a többieket, beleegyeznek-e - akár allergiás is lehet valaki bizonyos illóolajokra. Ha te, vagy valaki más elvégezte a párásítást, pár percig ha lehet, ne nyitogasd az ajtót. A modern, automatikusan párásító szaunákban kis lámpa jelzi, ha épp párásítás zajlik.

Tipp: A pasik kedvence a különleges sörös felöntés

A különböző felöntések még izgalmasabbá teszik a szaunázást. A szaunakövekre locsolt vizet általában megbolondítják valamivel: a fertőtlenítő hatású tengeri sóstól a jegesen át a gyógynövényes, csokis vagy vitaminos felöntésig rengetegféle közül választhatsz. Hazánkban az utóbbi években terjedtek el igazán, de mára annyira népszerűek, hogy bajnokságot is szerveznek szaunamestereknek. Ennek egyik fordulóját nagyon érdekes, jeges-sörös felöntéssel nyerte meg egyikük: a szaunakályhára öntött vízhez búzasört adott, a vendégeket is "lepermetezte" sörrel, végül a kezelés után is ajánlott egy jó pohárnyit elfogyasztásra. Ha eddig nem tudtad elcsábítani a párod szaunázni, egy ilyen élményre minden bizonnyal befizet majd!

Nagy Amarilla aerobikoktató, az Ez zsír! szakértője is szívesen szaunázik, amikor csak teheti. "A szauna nagyon jó hatással van a szervezetre. Az izzadás révén segít a méregtelenítésben, fokozza az anyagcserét, így kicsit hozzájárul az alakformáláshoz. Szépíti a bőrt és pozitívan hat azokra, akik stresszes életet élnek. Kimondottan ajánlott az immunrendszer erősítésére. Aki nem bírja a meleget, azoknak javasolt az alacsonyabb hőfokú infrakabin vagy a bioszauna."


Forrás: life.hu